De opleiding Marketing Oriëntatie is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in een commerciële functie of een commerciële baan ambiëren. Tijdens de opleiding leert u de basisprincipes van de marketing en het ondernemerschap kennen. Met deze basisprincipes kunt u feitelijkheden herkennen en klasseren en praktijksituaties interpreteren en verklaren.
Na het behalen van het examen NIMA Marketing Oriëntatie kunt u ondersteuning bieden aan marketingmedewerkers en / of –adviseurs. Daarnaast biedt het diploma de mogelijkheid deel te nemen aan vervolgstudie voor het examen NIMA-A. Met deze opleiding kunt u als medewerker marketing / communicatie, commercieel medewerker of product manager aan het werk bij diverse organisaties.
Vooropleiding
Er wordt geen specifieke vooropleiding vereist. Wel dient het niveau van algemene ontwikkeling mavo / havo 4 te zijn.
Niveau
Het niveau van deze opleiding is te vergelijken met mbo 4.
Inhoud
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Marketing en management
- Markt en vraag
- Consumentengedrag
- Koopbeïnvloedende factoren
- Marktonderzoek
- Behoefteanalyse
- Kostprijs en budget
- Winst
- Product
- Prijsbeleid
- Distributie
- Communicatie
- Diensten en direct marketing
- Detailhandel
Aantal lessen
De opleiding omvat 10 lessen.
Examen
Het examen bestaat uit één onderdeel. Het onderdeel bestaat uit meerkeuzevragen. Vier keer per jaar wordt het examen geautomatiseerd door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) afgenomen. De uitslag wordt onmiddellijk na het examen bekendgemaakt.
Lestijden
Van 19:00 uur tot 21:45 uur.
Plaats opleiding
De opleiding is te volgen in de plaatsen: Assen, Drachten, Groningen, Stadskanaal en Veendam.
Praktische informatie