Marketing is een onmisbaar onderdeel in de bedrijfsvoering van elke organisatie. Het is een belangrijk instrument om inzicht te krijgen in het koopgedrag van consumenten. Dit inzicht is nodig om de omzet te verhogen, klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Marketeers dienen zich daarom onder andere af te vragen: waar hebben consumenten behoefte aan? Waarom koopt de ene klant product A en de ander juist product B? Hoe kunnen we ons marktaandeel vergroten? Welke activiteiten zijn nodig om onze producten te promoten? Allemaal vragen die met behulp van marktonderzoek zijn te beantwoorden.
Om marktonderzoek te kunnen verrichten, is het belangrijk te beschikken over uitstekende kennis van de marketingbegrippen, -modellen en –theorieën. Door de juiste marketinginstrumenten toe te passen, kan elke organisatie een succesvol marketingplan ontwikkelen. Tijdens de opleiding Marketing-A leert u aan de hand van de theorie en praktijkvoorbeelden de grondslagen van de marketing. U leert onder andere welke marketinginstrumenten kunnen worden ingezet om producten / diensten beter op de markt te brengen. Tevens komt het opstellen van een marketingplan uitvoerig aan bod. De lessen zijn een goede voorbereiding op het examen.
Na het behalen van het examen kunt u onder andere als product manager, commercieel medewerker of medewerker marketing / communicatie aan het werk.
Vooropleiding
Voor het volgen van de opleiding Marketing-A dient u in het bezit te zijn van een diploma op middelbaar niveau (havo, vwo of mbo), het diploma Nima Marketing Oriëntatie of het praktijkdiploma Marketing. Indien u niet in het bezit bent van een van bovenstaande diploma’s, mag u deelnemen aan het examen mits u de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt.
Niveau
Mbo+ / propedeuse hbo.
Inhoud
- Marketing als basis voor het ondernemingsbeleid.
- Marktonderzoek, consumenten- en afnemersgedrag.
- Product- en merkenbeleid.
- Promotiebeleid, reclame en budget.
- Prijsbeleid, vormen van pricing.
- Distributie en push- en pulltechnieken.
- Marketingplanning, strategie en marktsegmentatie.
Aantal lessen
De opleiding omvat 24 lessen. Van september tot januari worden de lessen voor module A1 gegeven. De lessen voor module A2 zijn van januari tot juni te volgen.
Examen
Het Rijkserkend examen wordt schriftelijk door Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) afgenomen. Het examen bestaat uit 2 modules (A1 en A2):
- A1 Algemene module Marketing
- A2 Keuze module Marketing
NIMA-A1 module (2 uur): bestaat uit twee onderdelen. In het eerste onderdeel dient u 30 meerkeuzevragen te beantwoorden. Aan de hand van deze vragen wordt uw kennis van de marketingbegrippen en de daarbij behorende rekenvaardigheid getoetst. Het tweede onderdeel bestaat uit 15 meerkeuze vragen, die betrekking hebben op een beknopte beschrijving van marketingvraagstukken.
NIMA-A2 module (2,5 uur): In deze module krijgt u vier cases met open vragen aangeboden, waarvan u slechts één case hoeft te maken. Elke case is een praktijksituatie die het inzicht in marketingvraagstukken en de toepassingsvaardigheden op beleidsvoorbereidend en uitvoerend niveau toetst.
U kunt kiezen uit de volgende onderdelen:
- NIMA-A2 Generieke Marketing
- NIMA-A2 Marketing van Financiële diensten
- NIMA-A2 Business Marketing
- NIMA-A2 Retail Marketing
Examendata
Het examen vindt twee keer per jaar plaats: januari en juni.
Lestijden
Van 19:00 uur tot 21:45 uur.
Plaats opleiding
De opleiding is te volgen in de plaatsen: Assen, Drachten, Groningen, Stadskanaal en Veendam.
Praktische informatie